Lean Six Sigma combineert de beste eigenschappen van Lean en Six Sigma. Beide denk- en werkwijzen zijn gericht op het continu verbeteren van bedrijfsprocessen.
De kortste definitie van Lean is: ‘Leren werken zonder verspillingen’.
De kortste definitie van Six Sigma is: ‘Zo min mogelijk fouten maken per miljoen handelingen’.
Iets te zwart-wit voorgesteld zou je kunnen zeggen dat Lean zich concentreert op het verbeteren van de doorstroming tussen processtappen (logistiek) door het wegnemen van niet waarde toevoegende activiteiten, terwijl Six Sigma zich vooral richt op het voorkomen van fouten in de processtappen, dus op het verbeteren van waarde toevoegende activiteiten tijdens bewerkingen.
Door toepassing van Lean en Six Sigma:
De meeste processen kunnen met Lean worden verbeterd:
Industrie | Bewerking, Montage, Productontwerp, WVB & Planning |
Bouw | Calculatie à VO à DO à WVB / Lean Planning / Lean Bouwen |
Dienstverlening> | Handel, Logistiek, Zorg |
Informatieverwerking | ERP-Implementaties, Administratie, dossier- en polisverwerking. |
Six Sigma vult vooral aan in een productieomgeving, bij de beheersing van processtappen. Bijvoorbeeld als er:
Er worden meerdere modellen gehanteerd voor de Six Sigma-aanpak. In hoofdlijnen komen ze hier op neer:
Lean Six Sigma wordt vaak als zelfstandig programma uitgevoerd, indien wenselijk worden ook tools uit bijvoorbeeld TPM ingeschoten.
Lean Support is van mening dat de methodes elkaar aanvullen en dat de mix voor elke organisatie uniek is. Het gaat erom dat uw organisatie voortdurend verbetert; onder welke naam is, wat Lean Support betreft, niet van belang.