QRM

Wat is QRM? (Quick Response Manufacturing)

De officiŽle definitie luidt: QRM is een bedrijfsbrede strategie om doorlooptijden in de hele organisatie te verkorten.

Alles is erop gericht het weglekken van tijd te voorkomen.

Klanten kunnen snel beleverd worden, binnen de organisatie wordt  de doorlooptijd in alle facetten teruggedrongen. Onderzoek heeft aangetoond dat met het terugdringen van de doorlooptijd met 80% de kosten met 25% afnemen. QRM lijkt in veel opzichten op Lean, maar is beter geschikt voor Make to Order of Engineer to order bedrijven.

Kenmerken van QRM

Wat ons betreft, zijn aanpak en tools van QRM en Lean voor meer dan 80% onderling uitwisselbaar en voor de onderscheidende 20% heeft QRM een aantal krachtige tools voor Make to Order en Engineer to Order organisaties. 

Wat levert het op?

Door het voortdurend verkorten van de doorlooptijd

  • verlopen uw processen sneller en soepeler
  • neemt de doorlooptijd af (tot 75%, gemeten resultaat)
  • stijgt de leverbetrouwbaarheid (van 65% naar 95%)
  • stijgt de kwaliteit (klachten/fouten afgenomen met 80%)
  • dalen uw kosten. (tot 40% daling, gemeten resultaat)
  • tijgt de werknemers tevredenheid.  (afname ziekteverzuim met 50% )

Het eindresultaat, waar het allemaal om te doen is: Tevreden klanten.

Toepasbaarheid QRM

QRM is bij uitstek geschikt voor Make to Order of Engineer to Order bedrijven.

Stappen / Structuur 

QRM kent 4 basisconcepten:

  1. De Kracht van tijd
    • CreŽer bewustzijn voor de impact van doorlooptijdverkorting.
    • Start met meten van de doorlooptijd.
  2. Organisatie structuur.
    • Bepaal FMTS (Focussed Market Target Segment, ofwel product-markt combinatie) voor een Pilot Cel
    • Formeer teams, cross training ter vergroting van de flexibiliteit.
  3. Systeemdynamica.
    • Gebruik de tools om de interactie te analyseren.
    • Herzie capaciteitsgebruik en seriegroottes.
  4. Bedrijfsbrede toepassing: train iedereen, uitrollen naar andere gebieden

Samenhang met andere verbetermethodes:

QRM wordt vaak als zelfstandig programma uitgevoerd.
Indien nodig worden aanvullende tools uit Lean, SixSigma, of TPM ingeschoten. Andersom kan ook.

Uit diverse verbeterfilosofieŽn stelt Lean Support stelt graag een mix voor uw organisatie samen, die aan uw specifieke uitdagingen tegemoet komt. 

Valkuilen

  • Niet ťcht doorpakken: De geloofwaardigheid is dan snel verdwenen.
  • QRM wordt misbruikt om kosten te besparen en mensen te ontslaan.
  • Ondermijnt het vertrouwen van medewerkers.
  • Gebrek aan tijd en/of middelen.
  • QRM opvatten als tool, terwijl het gaat om de mensen en hun gedrag.

Wat doet Lean Support?

Lean Support laat mensen opbloeien door ze mee te nemen in het verbeteren van hun eigen werkprocessen.

We ondersteunen bedrijven in het zelfstandig leren verbeteren, doormiddel van

  • Training en coaching
    • Diverse Workshops (introductie / verbreding / verdieping)
    • Opleiding tot Coach (5S / Lean Greenbelt)                        
  • Begeleiden van de implementatie
    • Begeleiding verbeterprojecten                           
    • Begeleiding van bedrijfsbrede implementatie projecten 

Meer informatie? 

  • Uitgebreide online uitleg
  • Download Brochure
  • Neem contact op